Οι θεατρικές πρεμιέρες που περιμένουμε το 2017

Οι θεατρικές πρεμιέρες που περιμένουμε το 2017

Μία βεντάλια επιλογών για όλα τα γούστα.

Kλασικές κωμωδίες, πολιτικά και κοινωνικά δράματα, μεταφορές εμβληματικών φιλμ και έργων της παγκόσμιας κι ελληνικής λογοτεχνίας, αλλά και μοντέρνες προτάσεις και πειραματισμοί διαμορφώνουν τον αθηναϊκό θεατρικό χάρτη για το πρώτο εξάμηνο της νέας χρονιάς, προσφέροντας στους θεατές μία βεντάλια επιλογών για όλα τα γούστα.

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ παρουσιάζει ορισμένες από τις σημαντικότερες θεατρικές πρεμιέρες που αναμένουμε έως τον Μάιο, μέχρι και την ολοκλήρωση της σεζόν.

Εκκινώντας από το Εθνικό θέατρο, στην Κεντρική του Σκηνή θα φιλοξενήσει τον Αντώνη Αντύπα, ο οποίος μετά την παύση λειτουργίας του Απλού θεάτρου επανέρχεται στα θεατρικά πράγματα με το κλασικό έργο του Ευγένιου Ο’ Νηλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» ( από 19/1).

Συναισθηματικά και οικογενειακά αδιέξοδα ως συνέπεια της παθολογίας του αμερικανικού ονείρου και της ζωτικής ανάγκης για ιδιοκτησία και κυριαρχία, αναδεικνύονται στο έργο του Ο’Νηλ, ενός συγγραφέα που γνωρίζει τις δαιδαλώδεις διαδρομές της ανθρώπινης ψυχής. Αν και δεν ανεβαίνει συχνά στην ελληνική σκηνή, το έργο είναι ένα κορυφαίο δείγμα του αμερικανικού ρεαλισμού, με αναφορές σε ελληνικά μυθολογικά πρότυπα, τα οποία εμπνέουν τον σπουδαίο δραματουργό. Τους κεντρικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Μαρία Κίτσου, Γιώργος Κέντρος και Γιώργος Χριστοδούλου, ενώ τη μουσική υπογράφει η Ελένη Καραΐνδρου.

Την ίδια ημέρα (19/1) κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, το έργο της Μαρί Τζόουνς «Πέτρες στις τσέπες του» (1966) που ακροβατεί ανάμεσα στο υπαρξιακό δράμα και τη χολυγουντιανή σάτιρα, με τους Μάκη Παπαδημητρίου και Γιώργο Χρυσοστόμου να συμπρωταγωνιστούν και να συνσκηνοθετούν. Οι δυο τους θα γίνουν ο Τσάρλι Κόνλον και ο Τζέικ Κουίν, δύο, κομπάρσοι από το Κέρι της νοτιοδυτικής Ιρλανδίας, οι οποίοι με αφορμή τη συμμετοχή τους στα γυρίσματα μιας χολιγουντιανής υπερπαραγωγής επιχειρούν να γράψουν το δικό τους έργο για να πάρουν λίγη από τη λάμψη των σταρ και να ξεφύγουν από την καθημερινότητα των ντόπιων συμπολιτών τους.

Τη θεατρική μεταφορά του θρυλικού έργου του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ «Ο φόβος τρώει τα σωθικά» θα παρουσιάσει από τις 21/1 στη σκηνή του Υπογείου, το Θέατρο Τέχνης σε συνεργασία με το Θέατρο του Νέου Κόσμου. Η ιστορία της Έμι και του Αλί που αφηγήθηκε το 1974 ο Γερμανός δημιουργός στην ταινία ορόσημο της καριέρας του «Angst Essen Seele Auf» ζωντανεύει -για πρώτη φορά στην Ελλάδα-, μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Σίμου Κακάλα και πρωταγωνιστρία την Τάνια Τσανακλίδου.


Έξι χρόνια μετά την «Υπόθεση της Οδού Λουρσίν», το θέατρο Πορεία επιστρέφει στον Ευγένιο Λαμπίς (1815-1888), τον Γάλλο κωμωδιογράφο του 19ου αιώνα, που αρνείται πεισματικά να δει οτιδήποτε άλλο εκτός από την φαρσική πλευρά της ανθρώπινης φύσης.

«Η τέχνη τού να κάνεις τον πατέρα της κοπέλας, που αρχικά έλεγε όχι, να πει ναι»: αυτή είναι η «συνταγή» που ο Λαμπίς δίνει για το vaudeville, το είδος που υπηρέτησε με πάθος και τροφοδότησε με δεκάδες διασκεδαστικά κι επιτυχημένα έργα. Αυτή τη συνταγή, της διαρκούς και εν τέλει πλήρους μεταστροφής της δραματικής εξέλιξης, χρησιμοποιεί και στο έργο του «Οι Τρειςευτυχισμένοι» (1870), το οποίο ανεβάζει ο Γιάννης Χουβαρδάς με ένα θίασο αξιώσεων: Χρήστος Λούλης, Δημήτρης Τάρλοου, Λένα Παπαληγούρα, Αλκηστις Πουλοπούλου, Αγγελος Παπαδημητρίου κ.α (από 21/1).

Στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός παρουσιάζει μία σύγχρονη εκδοχή του «Δον Ζουάν» -του αιώνιου καρδιοκατακτητή του Μολιέρου, ενσωματώνοντας γύρω από τον πυρήνα του και θραύσματα από άλλους «Δον Ζουάν» της παγκόσμιας λογοτεχνίας και ακροβατώντας στα σύνορα δύο γλωσσών: του κινηματογράφου και του θεάτρου. Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύει ο Χάρης Φραγκούλης, ενώ τον υπόλοιπο θίασο συνθέτουν οι: Γιάννος Περλέγκας, Έλενα Μαυρίδου, Γιάννης Βογιατζής, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Τάσος Καραχάλιος κ.α. (από 25/1).

Στο θέατρο Μουσούρη, ο Πέτρος Φιλιππίδης σκηνοθετεί το εμβληματικό και ταυτόχρονα πιο δημοφιλές έργο του Ντέιβιντ Μάμετ, «Αμερικάνικος Βούβαλος» (από 28/1). Μαζί με τους Γιάννη Μπέζο και Ορφέα Αυγουστίδη αφηγείται την ιστορία τριών ανδρών της περιθωριακής Αμερικής, που πίστεψαν στο «αμερικανικό όνειρο», όμως δεν έκαναν τίποτα για να το κυνηγήσουν.


Η Ελένη Σκότη, η ψυχή του θεάτρου επί Κολώνω, ανοίγει τους ορίζοντες της και στο Σύγχρονο Θέατρο. Μετά το «Λεωφορείο ο πόθος» του Τ. Ουίλλιαμς σκηνοθετεί το, σχεδόν άγνωστο, αριστούργημα του Λέοντος Τολστόϊ «Η δύναμη του σκότους» καλωσορίζοντας στην ομάδα ΝΑΜΑ τους Πέγκυ Τρικαλιώτη, Γιώργο Παπαγωργίου, Χρήστο Σαπουντζή, Αγορίτσα Οικονόμου κ.α. (πρεμιέρα αρχές Φεβρουαρίου).

Το κύκνειο άσμα του Τόμας Μπέρνχαρντ, που δίχασε κοινό και κριτικούς, κατά την πρώτη παρουσίασή του στο Εθνικό Θέατρο της Αυστρίας, τον Οκτώβριο του 1988, θα αποτελέσει τη δεύτερη σκηνοθετική δουλειά του Δημήτρη Καραντζά για τη φετινή σεζόν. Ο λόγος για την «Πλατεία Ηρώων», που θα ανέβει σε πανελληνία πρώτη στις 3/2 στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων Λευτέρης Βογιατζής.

Η προσωπικότητά του καθηγητή μαθηματικών Γιόζεφ Σούστερ- που αυτοκτόνησε βουτώντας στο κενό- φωτίζεται μέσα από τις διηγήσεις των οικείων του και φωτίζει με τη σειρά της τον κίνδυνο από την άνοδο του φασισμού, την τυραννική επιβολή του παρελθόντος πάνω στα άτομα και την κωμωδία της ύπαρξης. Ερμηνεύουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Χρήστος Στέργιογλου, Μαρία Σκουλά, Αννα Καλαϊτζίδου, Σύρμω Κεκέ κ.α.

Μετά το «Festen» και τις «Ζωές των άλλων», η Αλίκη Δανέζη- Κνούτσεν, καταπιάνεται με τον «Καλιγούλα» -το γνωστότερο και πιο πολυπαιγμένο έργο του Αλμπέρ Καμύ, αποτυπώνοντας επί σκηνής την δραματική πορεία του νεαρού Ρωμαίου αυτοκράτορα προς το θάνατο ως μια πράξη «αυτοθυσίας» κι όχι παραφροσύνης. Ο «Καλιγούλας» ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (από 3/2), με τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο, έναν πολυμελή θίασο και πρωτότυπη live μουσική από τον Blaine Reininger των Tuxedomoon.

Η «Νίκη», το διακεκριμένο με Κρατικό Βραβείο, μυθιστόρημα του Χρήστου Α. Χωμενίδη που ζωντανεύει αριστοτεχνικά τα πάθη, τις εξάρσεις και τα τραύματα της Ελλάδας του τελευταίου αιώνα, αναμετράται για πρώτη φορά με τη θεατρική σκηνή σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή.

Η φοβερή ιστορία της «Νίκης», δηλαδή της μητέρας του συγγραφέα και κόρης του ιστορικού στελέχους της Αριστεράς, Βασίλη Νεφελούδη, ενσαρκώνεται από ένα πολυμελή θίασο πρωταγωνιστών (Φιλαρέτη Κομνηνού, Στέλιος Μάινας, Γωγώ Μπρέμπου, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Μάξιμος Μουμούρης κ.α). Από τις 10 Φεβρουαρίου στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».

Τον Μάρτιο, οι δύο ιστορικότερες σκηνές της Αθήνας – το Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Τέχνης- συνεργάζονται για πρώτη φορά με στόχο την παρουσίαση της τριλογίας του Στρατή Τσίρκα «Ακυβέρνητες πολιτείες».

Μια ενιαία ομάδα ηθοποιών θα συμμετάσχει στο διετές αυτό εγχείρημα, που θα μεταφέρει σκηνικά ένα εμβληματικό έργο της ελληνικής λογοτεχνίας και θα παρουσιαστεί σε τρεις φάσεις, μοιράζοντας τη διαδρομή του ανάμεσα στα δύο θέατρα. Η εκκίνηση του εγχειρήματος ανήκει στη σκηνοθέτη Έφη Θεοδώρου που παραλαμβάνει το πρώτο μέρος της «Λέσχης», με τόπο εξέλιξης τη Ιερουσαλήμ του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου. Από 17/3 στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης.

Φιλοξενούμενος της Νέας Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, ο Δημήτρης Τάρλοου θα αναλάβει να μας συστήσει τον «Θερισμό»– το, άπαιχτο στην ελληνική σκηνή, έργο του Δημήτρη Δημητριάδη, που περιγράφει το χρονικό των διακοπών μιας παρέας Ελλήνων αστών στο Ακαπούλκο του Μεξικού (από 23/3). Στο εγχείρημα αυτό θα συνδράμουν οι: Νίκος Ψαρράς, ‘Αννα Μάσχα, Περικλής Μουστάκης, Θεοδώρα Τζήμου και Αλεξία Καλτσίκη. Πρόκειται για τη δεύτερη σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου σε έργο του Δημητριάδη, μετά τον μονόλογο της «Λήθης» του 2011.

Τον Απρίλιο, ο Νίκος Καραθανός ανεβάζει στο Εθνικό Θέατρο την ευφάνταστη, ανατρεπτική και διαχρονική «Οπερέτα» του σπουδαίου Πολωνού Βίτολντ Γκομπρόβιτς, (από 24/4), ενώ η σκηνοθέτις Αργυρώ Χιώτη και η ομάδα των Vasistas, επιστρέφουν στη Στέγη δύο χρόνια μετά τα «Αίματα» και παρουσιάζουν τη «Θεία Κωμωδία», το μνημειώδες φανταστικό ταξίδι του Δάντη στο βασίλειο των νεκρών (από 25/4).

Τον Μάιο, η Λένα Κιτσοπούλου παρουσιάζει στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού το νέο της έργο, που έχει τίτλο «Τυραννόσαυροι Ρεξ» . Σύμφωνα με την ίδια, πρόκειται για «μια βαρετή ιστορία ανθρωπιάς υπό εξαφάνιση», η οποία «θα επιχειρήσει να γιορτάσει την τεράστια ανάγκη μας για επικοινωνία μέσα από την οδό της ανικανότητας μας για αυτήν». Μαζί της στη σκηνή οι σταθεροί συνεργάτες της Εμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας και Ιωάννα Μαυρέα (από 11/5).