Απούσες οι ανεξάρτητες παραγωγές από τις υποψηφιότητες των Όσκαρ

Ενώ κάποια ονόματα μη λευκών ηθοποιών που έμειναν εκτός της κούρσας κάνουν πολλούς να αναρωτιούνται μήπως τα φετινά Όσκαρ στερούνται της περσινής ποικιλομορφίας.

της Stacey Wilson Hunt

Ανακοινώθηκαν τη Δευτέρα οι υποψηφιότητες για τα φετινά βραβεία Όσκαρ.

Για το βραβείο Καλύτερης Ταινίας θα διαγωνισθούν οι ταινίες Ford v Ferrari (Fox), The Irishman (Netflix), Jojo Rabbit (Fox Searchlight), Joker (Warner Bros.), Little Women (Sony), Marriage Story (Netflix), 1917 (Universal), Once Upon a Time…in Holywood (Sony) και Parasite (Neon).

Καμία από τις υποψηφιότητες δεν θεωρείται έκπληξη.

Η ταινία του Tarantino για το Χόλυγουντ έγινε δεκτή με διθυραμβικά σχόλια από τους κριτικούς από τότε που προβλήθηκε στις Κάννες. Το Little Women ήταν επίσης μια ευπρόσδεκτη προσθήκη στο σχετικό …μίγμα. Το Joker συγκέντρωσε συνολικά 11 υποψηφιότητες και συνεχίζει ακάθεκτο στο box office έχοντας ήδη έσοδα 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων.

Όσο για την πολεμική ιστορία του 1917, του Sam Mendes, μπήκε πολύ δυναμικά στην κούρσα στα τέλη του 2019 και από τότε έχει κερδίσει πλήθος διακρίσεων. Το Jojo βρέθηκε στο επίκεντρο της προσοχής αφότου ο σκηνοθέτης Taika Waititi κέρδισε υποψηφιότητα για τα βραβεία DGA του Σωματείου Αμερικανών Σκηνοθετών. Και το σατιρικό θρίλερ Parasite του Κορεάτη Bong Joon-ho είναι η έκτη μόλις ταινία που είναι ταυτόχρονα υποψήφια για τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας και Καλύτερης Ξένης Ταινίας.

Με εξαίρεση την περιφρόνηση που επιδείχτηκε προς το Bombshell της Lionsgate, το οποίο κέρδισε υποψηφιότητες για τα βραβεία Καλύτερου Α’ και Β’ Γυναικείου Ρόλου για τις ηθοποιούς Charlize Theron και Margot Robbie αντίστοιχα αλλά έμεινε απ’ έξω από τις υποψηφιότητες για το βραβείο Καλύτερη Ταινίας, δεν υπάρχει κάτι που να προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη στην επιλογή των ταινιών.

Για άλλη μια χρονιά, οι γυναίκες έμειναν έξω από την κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας, παρόλο που πολλοί ήλπιζαν να δουν την Greta Gerwig του Little Women στις υποψηφιότητες· τελικά, θα είναι υποψήφια για το βραβείο Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου.

Αλλά ρεαλιστικά μιλώντας, καμία άλλη γυναίκα σκηνοθέτρια δεν θα μπορούσε να σπάσει τη φετινή …λέσχη ανδρών σκηνοθετών που θα διαγωνιστούν για το βραβείο: Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Bong Joon Ho, Sam Mendes και Todd Phillips. Από τις γυναίκες δημιουργούς – Marielle Heller (A Beautiful Day in the Neighborhood), Lorene Scafaria (Hustlers), Alma Har’el (Honey Boy), Lulu Wang (The Farewell) και Kasi Lemmons (Harriet) – μόνο η Gerwig είχε καταφέρει να ακουστεί αρκετά ώστε να ελπίζει έστω να είναι υποψήφια για το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας.

Ο αποκλεισμός των Har’el και Wang από τις υποψηφιότητες για το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας παρουσιάζει ενδιαφέρον γιατί αντανακλά και ένα ευρύτερο …σνομπάρισμα των μικρότερων καλλιτεχνικών παραγωγών στα φετινά Όσκαρ. Μεταξύ των ταινιών που σκανδαλωδώς – βάσει των προβλέψεων και των κριτικών – απουσιάζουν από τις φετινές υποψηφιότητες συναντάμε τα Uncut Gems (με τον Adam Sandler), The Lighthouse (με τον Willem Dafoe), The Farewell και Honey Boy.

Ειδικά το Honey Boy της Amazon είχε δημιουργήσει μεγάλο …buzz πέρυσι το φθινόπωρο τόσο για τη Har’el όσο και για τον αστέρα / συγγραφέα Shia LaBeouf.

Πολλοί θεωρούν ως αδικαιολόγητη και την απουσία της Jennifer Lopez (Hustlers) αν και φαντάζει τόσο ισχυρή η υποψηφιότητα της Laura Dern (Marriage Story) για το βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου που μάλλον δεν είναι και τόσο σημαντικό το ποιες είναι συνυποψήφιές της.

Τέλος, εκτός από τη Cynthia Erivo (Harriet) που είναι υποψήφια για το βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου, υπάρχει μια σειρά μη λευκών ηθοποιών που πολλοί πιστεύουν ότι αγνοήθηκαν άδικα από τις υποψηφιότητες. Ο Eddie Murphy (Dolemite is my Name), η Lupita Nyong’o (Us), ο Jamie Foxx (Just Mercy), ο Sterling K. Brown (Waves) και η Awkwafina (The Farewell) είναι μερικά από τα ονόματα που λείπουν και που στερούν τα φετινά Όσκαρ από την περυσινή ποικιλομορφία που τα χαρακτήριζε.

Τουλάχιστον, έχουμε να λέμε για την ποιότητα των ταινιών που είναι υποψήφιες για το βραβείο Καλύτερης Ταινίας. Joker, Ford v. Ferrari, Once Upon a Time… και 1917 – πρόκειται για μια σειρά κορυφαίων ταινιών που όμοιά της είχε να φανεί πολλά χρόνια στα βραβεία Όσκαρ.