Fortune Ρεπορτάζ: Δυσοίωνες οι προβλέψεις για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού σε θέατρα και σινεμά

pixabay.com

Για χαμένη σεζόν και κίνδυνο λουκέτων προειδοποιούν οι επιχειρηματίες – Τι δηλώνουν στο Fortune Greece.

Αντιμέτωποι με πολλά προβλήματα είναι ήδη είναι οι ιδιοκτήτες θεάτρων, μουσικών σκηνών και κινηματογράφων, οι οποίοι έχουν παύσει κάθε δραστηριότητά τους. Δεδομένου ότι πρόκειται για χώρους μαζικών συναθροίσεων, το Υπουργείο Υγείας αποφάσισε την πλήρη αναστολή της λειτουργίας τους, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος μετάδοσης του κορωνοϊού. Οι εν λόγω επιχειρηματίες κάνουν λόγο για μια χαμένη χρονιά που αναμένεται να κλείσει με ζημιογόνο χρήση, ενώ εκφράζουν το φόβο ότι πολλές επιχειρήσεις δεν θα είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις και θα αναγκαστούν να προσφύγουν σε λουκέτο.

Από το sold out στα άδεια ταμεία

Ισχυρό ήταν το πλήγμα που δέχτηκε το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, το οποίο κατέγραφε ρεκόρ εισπράξεων με τις παραστάσεις του να είναι «sold out» μέχρι το Πάσχα και έκλεισε εν μια νυκτί! Αν και για τα εισιτήρια που έχουν εκδοθεί λήφθηκε από τη διοίκηση η απόφαση να παραμείνουν ανοιχτά, η Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος & Μέλος του Δ.Σ. του Χρηματιστηρίου Αθηνών, Σοφία Εφραίμογλου, ανησυχεί ότι το κλείσιμο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο του θεάματος και της διασκέδασης θα παραταθεί μέχρι τα τέλη Μαΐου.

«Ήταν ζόρικη για τις επιχειρήσεις του κλάδου, η απόφαση να βάλουμε λουκέτο, λόγω κορωνοϊού, όμως έπρεπε για την υγεία του κόσμου. Για το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού ήταν η καλύτερη μας χρόνια, αφού είμασταν γεμάτοι μέχρι το Πάσχα. Προς το παρόν αφήνουμε ανοιχτό το εισιτήριο αλλά εάν δεν προβλέπεται να ανοίξουμε σύντομα θα πρέπει να υπάρξει μια ενημέρωση από τους αρμόδιους φορείς έτσι ώστε να γνωρίζει και ο κόσμος τι να κάνει. Κανονικά οι παραστάσεις για το έργο “Και από Σμύρνη … Σαλονίκη” της Μιμής Ντενίση ήταν να πραγματοποιηθούν μέχρι την Κυριακή των Βαΐων, όμως, σύμφωνα με τα λεγόμενα των ειδικών, εκείνο το διάστημα θα είναι η κορύφωση της πανδημίας και δεν το διακινδυνεύουμε» αναφέρει στο fortunegreece.com η κα Εφραίμογλου.

Διευκρινίζει δε πως όσοι θεατρόφιλοι δεν προλαβαίνουν να δουν φέτος την παράσταση, λόγω της έκτακτης κατάστασης, θα έχουν ευκαιρία να την απολαύσουν του χρόνου με τις πρώτες παραστάσεις να ξεκινούν τον Οκτώβριο.

«Η μεγάλη σκηνή του θεάτρου χωράει 1050 άτομα. Σε μία γεμάτη μέρα και χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη μας τα γκρουπ, αλλά μόνο ιδιώτες, μιλάμε για μία ημερήσια απώλεια της τάξεως των 24.000 ευρώ. Αναλογιστείτε το κόστος όταν η παράσταση παίζεται πέντε ημέρες την εβδομάδα επί τέσσερις βδομάδες το μήνα. Το πλήγμα είναι τεράστιο!» λέει με απογοήτευση.

Κοσμοσυρροή γινόταν και στην παιδική παράσταση «Όλιβερ Τουίστ»¨, την οποία επισκέπτονταν καθημερινά group σχολείων με μαθητές από όλη την Ελλάδα, καθώς επίσης και παιδιά με τους γονείς τους. Εδώ το μέσο εισιτήριο διαμορφώνεται σε επτά ευρώ το άτομο και η χασούρα για το ταμείο είναι εξίσου μεγάλη.

Sold out όμως ήταν και η έκθεση ρομποτικής «City of Robots» στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», ενώ στον «πάγο» μπήκαν και τα διάφορα συνέδρια που πραγματοποιούνταν, τόσο στη μικρή, όσο και στη μεγάλη σκηνή, τις ημέρες που δεν παίζονταν παραστάσεις. Όσο για τα summer camps που διοργάνωνε το Ίδρυμα, εάν παραταθεί η σχολική χρονιά, δεν θα υπάρχει ενδιαφέρον να πραγματοποιηθούν.

«Το Κράτος έχει δεσμευτεί ότι θα αποζημιώσει, κατά ένα βαθμό, τον κλάδο μας. Όμως εδώ μιλάμε για πανωλεθρία. Δεν είμαστε το ίδιο με τους επαγγελματίες του τουρισμού. Τα ξενοδοχεία ναι μεν μπορεί να μείνουν κλειστά για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, αλλά όταν καλυτερέψουν τα πράγματα μπορεί να έχουμε περισσότερους τουρίστες που θα επισκεφθούν την Ελλάδα. Επίσης οι ξενοδόχοι έχουν τη δυνατότητα να ανεβάσουν ευκολότερα τις τιμές για να περιορίσουν τις απώλειες των προηγούμενων μηνών. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να ισχύσει για το εισιτήριο ενός θεάτρου».

Του χρόνου James Bond και Fast and Furious

Αντίστοιχη η εικόνα και στους κινηματογράφους, οι πωλήσεις των οποίων είχαν ήδη δεχτεί αλλεπάλληλα χτυπήματα κάτω από τη ζώνη, εξαιτίας της ανάδυσης του Netflix και άλλων video on demand πλατφορμών. «Εάν υπάρξει ευαισθητοποίηση των πολιτών στα μέτρα θεωρώ ότι θα είναι πολύ μικρότερο το ποσοστό των κρουσμάτων και των θανάτων. Ο κανόνας στις επιχειρήσεις είναι πως δεν γυρίζει πίσω ότι χάνεις σε τζίρο. Στην περίπτωση μας δουλεύουμε σεζόν. Σκεφτείτε ότι κανονικά ήταν να βγουν ταινίες σε συγκεκριμένες ημερομηνίες που τις περίμενε πως και πως το φιλοθεάμον κοινό, όπως το “James Bond” και το “Fast and Furious”, οι οποίες μεταφέρονται τελικά για την επόμενη χρονιά. Η αγορά έχει γονατίσει» τονίζει ο Λάμπρος Μαριόλης, Ιδιοκτήτης του θερινού cinema Cine Φλοίσβος στο Π.Φάληρο και του χειμερινού Φλοίσβος Cineplex στην Κόρινθο.

Στο τραπέζι βάζει τα υψηλά ενοίκια καθώς και τα λειτουργικά κόστη, τα οποία, όπως λέει, θα οδηγήσουν αρκετές επιχειρήσεις σε λουκέτο, καθώς κάποιοι δεν θα έχουν τη δυναμική να υποστηρίξουν το νέο μοντέλο λειτουργίας. Ενδεικτικά αναφέρει πως το ενοίκιο και η συντήρηση ενός κινηματογράφου 700 m² κοστίζουν το μήνα στον επιχειρηματία, minimum, το ποσό των 10.000 ευρώ.

«Για να ανακτήσεις το καθαρό κέρδος, όταν δουλεύεις με χαμηλό ποσοστό και όταν η εταιρεία διανομής ταινιών παίρνει το 50%, δεν θα χρειαστούν 3 αλλά 15 μήνες» υπογραμμίζει.

Παράλληλα, ο κ. Μαριόλης επισημαίνει και την υψηλή φορολογική πολιτική που ασκείται στους κινηματογράφους, λέγοντας πως ενώ σε άλλα θεάματα όπως είναι το θέατρο, τα βιβλία, οι συναυλίες το Φ.Π.Α. είναι της τάξης του 6%, στην περίπτωση των κινηματογράφων αγγίζει το 24%.

«Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα μεριμνήσει.  Από την πλευρά του το Σωματείο μας έχει αποφασίσει να ζητήσει από το Κράτος να πιέσει τους ιδιοκτήτες των ακινήτων να προβούν σε ελαφρύνσεις όσον αφορά τις τιμές των ενοικίων. Ήδη διεξάγονται συζητήσεις με το Υπουργείο Πολιτισμού και το Υπουργείο Οικονομικών».

Το μήνυμα που θέλει να περάσει ο επιχειρηματίας είναι ότι δεν πρέπει να μείνει κατάλοιπο ο φόβος του κορωνοϊού, αλλά να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας τους κανόνες υγιεινής. «Ο φόβος είναι κακό πράγμα. Δεν θεωρώ ότι θα αλλάξουν τα δεδομένα στην περίπτωση του καφέ. Ο Έλληνας θα συνεχίσει να πηγαίνει με την ίδια συχνότητα, μόλις ανοίξει ο καιρός και αρθούν οι περιορισμοί στις καφετέριες, ωστόσο, πιστεύω ότι θα έχει μεγάλο πρόβλημα να βρίσκεται σε χώρους συναθροίσεων και ότι θα αποκτήσει άλλου είδους συνήθειες. Για παράδειγμα εάν παρακολουθεί συνέχεια Netflix στο σπίτι, θα του είναι δύσκολο να ξαναπάει στον κινηματογράφο».