Τα NFTs φέρνουν την επανάσταση στη μουσική βιομηχανία

AFP

του Mattias Tengblad*

Από την εφεύρεση της ηχογράφησης το 1877, η μουσική βιομηχανία είναι στενά συνδεδεμένη με την τεχνολογία. Από τους πρώτους δίσκους έως τις υπηρεσίες streaming όπως το Spotify και το Apple Music και την ανάδυση του σύγχρονου ηλεκτρονικού ήχου, οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν διαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο η μουσική παράγεται, εκτελείται, διατηρείται, διανέμεται και καταναλώνεται.

Φέτος, τα non-fungible tokens (NFTs) εισέβαλλαν και στον κόσμο της μουσικής. Η νέα τεχνολογία τράβηξε την προσοχή δεκάδων τραγουδιστών και μουσικών, μεταξύ των οποίων νεαροί πολυγραφότατοι καλλιτέχνες όπως η Grimes, αλλά και θρυλικά συγκροτήματα όπως οι Rolling Stones. Πουλώντας tokenized εκδόσεις των κομματιών, της ψηφιακής τέχνης ή του εικονικού και φυσικού merchandise τους, ορισμένοι από αυτούς τους καλλιτέχνες προσέθεσαν εκατομμύρια στα έσοδά τους.

Τα NFTs και τα token των θαυμαστών έχουν τη δύναμη να μεταρρυθμίσουν ολόκληρη τη μουσική βιομηχανία. Γινόμαστε μάρτυρες μιας βαθιάς, διαρκούς αλλαγής στον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες παράγουν μουσική και επικοινωνούν με τους θαυμαστές τους.

Η …μπαλάντα των χαμένων εσόδων

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των non-fungible tokens είναι η μοναδικότητά τους. Δεν μπορούν να υπάρξουν δύο πανομοιότυπα NFTs. Ένα άλλο χαρακτηριστικό που τα καθιστά ελκυστικά για τον σύγχρονο καλλιτέχνη είναι η ευελιξία: Μέσω έξυπνων συμβολαίων, τα NFTs μπορούν να υπηρετήσουν ορισμένες αυτοματοποιημένες ενέργειες, αποκλείοντας τον μεσάζοντα σε πολλά σενάρια.

Πολλά έχουν ειπωθεί για την άδικη κατανομή των εσόδων στο χώρο της μουσικής. Η συνήθης κατανομή είναι 50/50 – με το 50% να πηγαίνει στον καλλιτέχνη και το υπόλοιπο να μοιράζεται μεταξύ των ατζέντηδων, των δικηγόρων και των διανομέων. Στην περίπτωση του streaming, η συμφωνία γίνεται χειρότερη για τον καλλιτέχνη.

Με τα NFTs, μπορούμε να αφήσουμε τα στοιχεία να μιλήσουν από μόνα τους. «Ακόμα κι αν ανεβάσω την πλήρη έκδοση του περιεχόμενου τραγουδιού σε DSPs σε όλο τον κόσμο (κάτι που μπορώ ακόμα να κάνω), δεν θα έπαιρνα ποτέ ούτε καν κοντά στα 10.000 δολάρια, μετά τις αμοιβές για DSPs, δισκογραφική εταιρεία, μάρκετινγκ κ.λπ.», έγραψε πρόσφατα στο Twitter ο Mike Shinoda των Linkin Park, ο οποίος συγκέντρωσε περίπου 11.000 δολάρια για το πρώτο του NFT.

Δεν υπάρχει σχεδόν κανένα όριο στο τι μπορεί να γίνει tokenized. Μουσικά κομμάτια, έργα τέχνης, κομμάτια κειμένου, εφαρμογές, αρχεία, ακόμη και αντικείμενα της πραγματικής ζωής – όπως εισιτήρια συναυλιών ή μοναδικά εμπορεύματα – μπορούν να συνοδεύονται από τα δικά τους NFTs, επιτρέποντας στους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς περιεχομένου να προσφέρουν νέες εμπειρίες στο κοινό τους.

Ένα πρώιμο παράδειγμα ήταν η κυκλοφορία του When You See Yourself από τους Kings of Leon. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε ως NFT τον Μάρτιο, μαζί με ένα animated εξώφυλλο και ένα βινύλιο περιορισμένης έκδοσης. Όσοι αγόραζαν το πακέτο για 50 δολάρια έπαιρναν αυτόματα μέρος σε μια κλήρωση για να κερδίσουν θέσεις VIP σε συναυλία και άλλα προνόμια.

Ο Emery Kelly, ηθοποιός του Χόλυγουντ και ανερχόμενος καλλιτέχνης, θα κυκλοφορήσει το άλμπουμ του Some of My Emotions τον Νοέμβριο μαζί με μια συλλογή NFT με ψηφιακά αντικείμενα που σχετίζονται με τη χαρά, τον φόβο, τη λύπη και άλλα συναισθήματα.

Οι δυνατότητες χρηματοδότησης από τους θαυμαστές

Είναι εμφανές ότι υπάρχει μια τάση προς τον εκδημοκρατισμό της βιομηχανίας της ψυχαγωγίας. Μια από τις πιο ζωντανές εκδηλώσεις αυτής της τάσης είναι η αναδυόμενη χρηματοδότηση από τους θαυμαστές μέσω crowdfunding. Βασικά, πρόκειται για επενδύσεις στη μουσική που μεταφέρονται στις μάζες. Φανταστείτε να επενδύετε σε μια καμπάνια Kickstarter για τον αγαπημένο σας καλλιτέχνη, αλλά, αντί για εμπορεύματα ή εισιτήρια συναυλιών, να παίρνετε ως αντάλλαγμα ένα ποσοστό των εσόδων. Όπως συμβαίνει και με τα NFTs, αυτό λειτουργεί άψογα για μεγάλους καλλιτέχνες που διαθέτουν βάσεις θαυμαστών πολλών εκατομμυρίων, επιτρέποντάς τους να συγκεντρώσουν χρηματοδότηση για τραγούδια και άλμπουμ με μία μόνο ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο Danny Saucedo, ένας από τους πιο δημοφιλείς καλλιτέχνες της Σουηδίας, έχει κυκλοφορήσει πολλά singles μόνος του μαζί με τους θαυμαστές του τα τελευταία δύο χρόνια από τότε που άφησε τη Sony Music για να ανεξαρτητοποιηθεί. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν μερικές αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Danny και, μέσα σε 48 ώρες, συγκέντρωσε το ίδιο ποσό που θα έπαιρνε από μια μεγάλη εταιρεία ως προκαταβολή.

Για τους ανερχόμενους καλλιτέχνες, πιστεύω ότι οι αποκεντρωμένες πλατφόρμες χρηματοδότησης από τους θαυμαστές παρέχουν τις καλύτερες λύσεις. Παρέχοντας μάρκετινγκ και τεχνική υποστήριξη στους καλλιτέχνες, τους βοηθούν να εκδώσουν τα πρώτα τους NFTs και να δημιουργήσουν σταθερή ζήτηση για το προϊόν τους. Οι θαυμαστές, με τη σειρά τους, έχουν την ευκαιρία να γίνουν συνδημιουργοί, ενώ παράλληλα υποστηρίζουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες με έναν εύκολο και διασκεδαστικό τρόπο.

Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για νέα μοντέλα εσόδων και τον γενικότερο εκδημοκρατισμό της βιομηχανίας. Σε συνδυασμό με τα NFTs και την αποκέντρωση μέσω της τεχνολογίας blockchain, το μοντέλο χρηματοδότησης από τους θαυμαστές μπορεί να τροφοδοτήσει μια ριζική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο δημιουργείται, χρηματοδοτείται και προωθείται η μουσική. Αυτό έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει τους καλλιτέχνες να αποκτήσουν πραγματική ανεξαρτησία και να τελειώσει η εποχή των μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών.

Θα επενδύατε στα τραγούδια του αγαπημένου σας καλλιτέχνη, γνωρίζοντας ότι θα πληρωθούν δίκαια και ότι θα πάρετε κι εσείς ένα μερίδιο; Θα θέλατε να έχετε λόγο στο είδος της μουσικής που θα κυκλοφορήσει, ώστε να υπάρχουν περισσότερα κομμάτια που αγαπάτε εκεί έξω; Η απάντηση είναι, πιθανότατα, «ναι».

* Ο Mattias Tengblad είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Corite, μιας πλατφόρμας crowdfunding με βάση το blockchain που συνδέει μουσικούς και τους θαυμαστές τους.