Τι σημαίνει η αύξηση των αποθεμάτων χρυσού στις κεντρικές τράπεζες 

Τι σημαίνει η αύξηση των αποθεμάτων χρυσού στις κεντρικές τράπεζες 
Gold bars and US dollar bill banknotes background. online concept asset commodity trading or buy gold bars for investment Photo: Shutterstock
Σύμφωνα με το World Gold Council, το 45% των κεντρικών τραπεζών προβλέπει ότι θα αυξήσει τα αποθέματα χρυσού μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες

Υπάρχει στιγμές στους ηλεκτρικούς σταθμούς παραγωγής ενέργειας, όπου κανείς δεν λέει ότι κάτι πάει στραβά. Τα φώτα παραμένουν αναμμένα, οι οθόνες πράσινες, οι διαδικασίες τηρούνται. Κι όμως, ο ένας μετά τον άλλον, οι χειριστές αρχίζουν να συνδέουν εφεδρικές γεννήτριες. Σιωπηλά. Χωρίς ανακοινώσεις. Για προληπτικούς λόγους, λένε. Για ασφάλεια, προσθέτουν. Γιατί ποτέ δεν ξέρεις.

Το παγκόσμιο νομισματικό σύστημα βρίσκεται ακριβώς σε αυτό το σημείο. Σύμφωνα με το World Gold Council, το 45% των κεντρικών τραπεζών προβλέπει ότι θα αυξήσει τα αποθέματα χρυσού μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες. Είναι το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ. Και ο χρυσός δεν είναι σε έκπτωση· αντίθετα, κινείται σε ιστορικά υψηλά.

Κανείς δεν αγοράζει επειδή είναι φθηνός. Όλοι αγοράζουν επειδή φοβούνται ότι το κύριο δίκτυο ίσως να μην αντέξει άλλο. Δεν είναι μόδα. Είναι ψήφος δυσπιστίας εκφρασμένη σε ράβδους.

Για τριάντα χρόνια ο κόσμος λειτουργούσε σαν ένα μεγάλο κεντρικό ηλεκτρικό δίκτυο. Ένα ενιαίο πρότυπο, το δολάριο, που τροφοδοτούσε συναλλαγές, αποθεματικά, εμπιστοσύνη. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ως ο βασικός γεννήτορας της παγκόσμιας ζήτησης. Ο υπόλοιπος κόσμος ως ένας αστερισμός από δορυφορικούς σταθμούς που παράγουν, εξάγουν, συσσωρεύουν, επανεπενδύουν στο ίδιο κύκλωμα. Μια μηχανή ατελής, σίγουρα. Αλλά σταθερή.

Σήμερα αυτό το δίκτυο συνεχίζει να λειτουργεί, αλλά με όλο και περισσότερους αποσυνδεδεμένους διακόπτες. Το αμερικανικό χρέος αυξάνεται, τα ελλείμματα γίνονται δομικά, ο στρατηγικός ανταγωνισμός με την Κίνα μετατρέπει τη χρηματοδότηση από ουδέτερη υποδομή σε τεχνολογία ισχύος. Οι κυρώσεις, τα παγώματα των περιουσιακών στοιχείων, η πολιτικοποίηση των συστημάτων πληρωμών έχουν εισαγάγει μια νέα μεταβλητή: δεν είναι όλη η παραγόμενη ενέργεια απαραίτητα διαθέσιμη όταν χρειάζεται.

Και όταν το ρεύμα γίνεται διακοπτόμενο, το σύστημα αντιδρά όπως πάντα: αυτοπροστατεύεται.

Ο χρυσός επιστρέφει έτσι στο κέντρο ελέγχου. Όχι ως νοσταλγία του προ-ηλεκτρικού χρηματοπιστωτικού συστήματος, αλλά ως αυτόνομη γεννήτρια. Δεν εξαρτάται από κανένα δίκτυο. Δεν απαιτεί άδειες. Δεν ενσωματώνει κίνδυνο αντισυμβαλλομένου. Δεν μπορεί να απενεργοποιηθεί από μια εξωτερική απόφαση. Είναι ενέργεια που δεν περνά από το δίκτυο.

Όποιος φαντάζεται ότι το δολάριο πλησιάζει στο τέλος του, συγχέει τη συντήρηση με την κατάρρευση. Δεν υπάρχει σήμερα πλήρης εναλλακτική: το γιουάν δεν είναι πλήρως μετατρέψιμο, το ευρώ παραμένει μια ημιτελής πολιτική κατασκευή. Το σύστημα δεν αλλάζει ιδιοκτήτη. Γίνεται απλώς πιο ακατάστατο.

Και σε ένα ακατάστατο σύστημα, η εμπιστοσύνη δεν εξαφανίζεται: κατακερματίζεται.

Ο χρυσός μετρά ακριβώς αυτόν τον κατακερματισμό. Όσο αυξάνεται το μερίδιό του στα παγκόσμια αποθεματικά, τόσο ενισχύεται η αίσθηση ότι το κεντρικό δίκτυο δεν επαρκεί από μόνο του. Δεν πρόκειται για επιστροφή στο παρελθόν. Είναι μια αμυντική παράλληλη ενίσχυση.

Εν τω μεταξύ, η Ευρώπη παρακολουθεί το δίκτυο σαν να επρόκειτο ακόμη για ζήτημα ρύθμισης. Παράγει κανόνες, πρότυπα, ταξινομίες, ολοένα πιο περίπλοκες νομικές αρχιτεκτονικές. Αλλά ενώ ορίζει το πλαίσιο της ασφάλειας, δεν αντιλαμβάνεται ότι άλλοι κατασκευάζουν γεννήτριες. Και η διαφορά είναι σκληρή: οι κανόνες περιγράφουν την ασφάλεια, τα αποθέματα την εγγυώνται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το παράδοξο βρίσκεται εδώ. Οι κεντρικές τράπεζες, που θα έπρεπε να είναι ο πιο ορθολογικός πυρήνας του συστήματος, συμπεριφέρονται ως προσεκτικοί διαχειριστές που δεν εμπιστεύονται πλέον το κύριο καλώδιο. Και δεν το λένε. Το κάνουν.

Ο χρυσός γίνεται έτσι το πιο ειλικρινές θερμόμετρο του κόσμου. Δεν μετρά την ανάπτυξη, δεν μετρά την καινοτομία, δεν μετρά την πρόοδο. Μετρά τον φόβο της ασυνέχειας.

Δεν βρισκόμαστε μπροστά στο τέλος του συστήματος. Βρισκόμαστε μέσα στη πιο αθόρυβη μεταμόρφωσή του: εκείνη όπου όλοι συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το δίκτυο, αλλά κανείς δεν θέλει να εξαρτάται από αυτό κατά 100%.

Και αυτό είναι το σημείο που αλλάζει τα πάντα. Γιατί όταν η εμπιστοσύνη παύει να είναι απόλυτη και γίνεται υπό όρους, το σύστημα δεν καταρρέει. Αλλά γεμίζει εφεδρείες.

Και κάθε εφεδρεία, από τη φύση της, είναι ήδη ένα σημάδι ότι κάτι, κάπου, ίσως να μην λειτουργεί όπως πριν.

Δεν χρειάζεται να σβήσει ο σταθμός για να αλλάξει ο κόσμος. Αρκεί όλοι να αρχίσουν να κρατούν μια γεννήτρια αναμμένη δίπλα τους.

Και όταν αυτό συμβεί, το πιο επικίνδυνο δεν είναι το μπλακάουτ. Είναι η ψευδαίσθηση ότι δεν είσαι ήδη μέσα σε αυτό.

Γιατί τα φώτα παραμένουν αναμμένα, οι αγορές συνεχίζουν να λειτουργούν, τα στατιστικά καθησυχάζουν. Αλλά κάτω από την επιφάνεια, κάθε νέο απόθεμα χρυσού δεν είναι συσσώρευση: είναι ασφάλεια απέναντι στο γεγονός ότι κάποιος, κάπου, δεν εμπιστεύεται πλέον το σύστημα που χρησιμοποιεί.

Και αυτή είναι η πραγματική μετατόπιση ισχύος της εποχής μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ: