Dior: Το μήνυμα για τουρισμό και Έλληνες βιοτέχνες και το backstage

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αύριο η επίδειξη στην Ακρόπολη – Ζωντανή μετάδοση από Καλαμάτα, Άργος και Σουφλί – Ο οίκος τιμά Έλληνες βιοτέχνες, τεχνίτες του μεταξιού και του κεντήματος – Απέναντι το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών.

Αντίστροφη μέτρηση για την επίδειξη του Dior στην Ακρόπολη, η οποία έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, από τα θερμά σχόλια ανθρώπων της μόδας, πολιτικών, στελεχών από το χώρο του τουρισμού, της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και βιοτεχνών σε Άργος, Σουφλί και Καλαμάτα – πόλεις που επισκέφτηκε η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου -, μέχρι την κριτική που ασκείται από μερίδα πολιτών και φορείς όπως το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.

Το γεγονός πάντως αναμένεται να φέρει την Ελλάδα στο επίκεντρο της διεθνούς δημοσιότητας σε μια κρίσιμη χρονική περίοδο για τον τουρισμό. Θα μεταδοθεί ζωντανά από την πόλη της Καλαμάτας, που επιλέχτηκε μαζί με ακόμα δύο περιοχές της χώρας, προκειμένου να υπάρξει ζωντανή αναμετάδοση της εκδήλωσης του οίκου Dior, αύριο Πέμπτη 17 Ιουνίου. Πρόκειται για την επίδειξη μόδας που θα παρουσιάσει ο οίκος υψηλής ραπτικής, στο Καλλιμάρμαρο, με αναφορά στα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.

Η προβολή θα πραγματοποιηθεί αύριο το βράδυ και ώρα 21.00 στην Κεντρική Πλατεία Καλαμάτας, όπως ενημερώνει ο Δήμος, όπως και σε Σουφλί και Άργος, παράλληλα με την επίδειξη στην Αθήνα, με την τήρηση όλων των ισχυόντων υγειονομικών κανόνων προστασίας της δημόσιας υγείας.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως για τη συλλογή Cruise 2022 του Dior, η Μαρία Γκράτσια Κιούρι επέλεξε να επισκεφθεί και να εξερευνήσει τρεις ελληνικές πόλεις: Άργος, Σουφλί και Καλαμάτα. Εμπνευσμένη από τον πλούτο των μουσείων τους και τη λεπτή γνώση που συντηρούν, η καλλιτεχνική διευθύντρια των γυναικείων συλλογών Dior θέλησε με αφορμή την επίδειξη να συνομιλήσει με τοπικούς τεχνίτες και ατελιέ, τιμώντας τις πολύτιμες τεχνικές τους.

Κατά τη διάρκεια αυτών των ταξιδιών, η Μαρία Γκράτσια Κιούρι συνάντησε τον Άρη Τζερνοβάκη, ράφτη και κεντητή. Η επίσκεψη στο εργαστήρι του κοντά στο Άργος, στην περιοχή της Πελοποννήσου, ήταν καθοριστική για την καλλιτεχνική διευθύντρια, η οποία του ανέθεσε να κεντήσει ένα σακάκι και μια σάκα Dior χρησιμοποιώντας τη μοναδική μέθοδο με την οποία στολίζει, δίνοντάς τους συγχρόνως σχήμα, φορέματα και αξεσουάρ.

Άλλη σύνδεση με πολιτιστικούς χώρους είναι τα εργοστάσια μεταξιού στο Σουφλί, και ένα μουσείο αφιερωμένο στην τέχνη του μεταξιού στην ίδια πόλη – πατρογονικό επίκεντρο της παραγωγής μεταξιού στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης – όπου διαιωνίζεται η παραδοσιακή τεχνική της ύφανσης του μεταξιού με αργαλειό ζακάρ. Η Μαρία Γκράτσια Κιούρι θέλησε να αναδείξει αυτή την πανάρχαια γνώση στη συλλογή Dior Cruise 2022, κυρίως μέσα από την επανερμηνεία των εμβληματικών μοτίβων του οίκου, όπως είναι οι ρίγες και το πιε ντε πουλ. Επισκέφτηκε επίσης τη συλλογή παραδοσιακών ελληνικών ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια».

Με αφορμή τις παραπάνω επισκέψεις ο οίκος Christian Dior διοργανώνει live streaming του show σε κεντρικά σημεία για τους κατοίκους του Άργους της Καλαμάτας και του Σουφλίου.

Τι θα έλεγαν οι Καρυάτιδες …αν μιλούσαν

Δεν είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο Πολιτισμού παραχωρεί χώρους πολιτιστικού χαρακτήρα για τέτοιες προβολές.

Όπως υπενθυμίζει η ηγεσία του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, από το 1951, τα μοντέλα του οίκου Dior φωτογραφίζονταν δίπλα στις Καρυάτιδες, μπροστά από τον Παρθενώνα. Το 1998 το Ηρώδειο παραχωρήθηκε στον Calvin Klein για επίδειξη μόδας επί Υπουργίας Ευάγγελου Βενιζέλου αλλά μετά τις γενικευμένες αντιδράσεις ο ίδιος ο Calvin Klein το ματαίωσε. Κατόπιν, η Philips ζήτησε την Ακρόπολη για το διαφημιστικό της spot, τα πολυτελή δείπνα των Ευρωπαίων επισήμων στη Στοά του Αττάλου. Επίσης ως ενδεικτικά αναφέρει το Επιμελητήριο και τα γεύματα που οργανώνονται συχνά στις αίθουσες με τους ελληνικούς θησαυρούς του Βρετανικού Μουσείου σημειώνοντας ότι η ΕΕ και οι κυβερνήσεις διατείνονται ότι μια τέτοιου είδους αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων και των μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι παράγοντας ανάπτυξης της οικονομίας.

Τα στελέχη του Επιμελητηρίου αναρωτιούνται τι κερδίζει σήμερα η Ελλάδα από τέτοιες εκδηλώσεις στην Ακρόπολη ή στο Σούνιο, που προσδίδουν στα εμπορικά προϊόντα που φωτογραφίζονται εκεί τεράστια προστιθέμενη αξία. Ασκεί δε κριτική στο γεγονός ότι η κοινωνία δεν απολαμβάνει οφέλη, καθώς η πρόσβαση/εισιτήρια στα μνημεία είναι ακριβή για το κοινό.

Σύμφωνα με το Επιμελητήριο, η πολιτική της ΕΕ στον Πολιτισμό, η κατάταξη της τέχνης στα «εμπορικά προϊόντα» στη Συμφωνία της Γκατ, η σύνδεση του πολιτισμού με την τουριστική «ανάπτυξη», τη «δημιουργική βιομηχανία» και την «ψηφιακή οικονομία» οδήγησαν πρόσφατα στην αλλαγή του νομικού καθεστώτος των πέντε μεγαλύτερων ελληνικών κρατικών μουσείων (Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείο, Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και Αρχαιολογικού Μουσείο Ηρακλείου). Αποσπάστηκαν πλέον (όπως άλλωστε και το Μουσείο της Ακρόπολης πριν δέκα και πλέον χρόνια) από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και θα λειτουργούν αυτοτελώς διοικητικά και οικονομικά. Αυτό σημαίνει ότι ο τεράστιος πλούτος των εκθεμάτων τους θα γίνει αντικείμενο κερδοφορίας κολοσσών της ψηφιακής οικονομίας και της τεχνολογίας των πληροφοριών, όπως σημειώνει, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωσή του. Τάσσεται δε αντίθετο στην αντιμετώπιση των μνημείων ως μέσου κερδοφορίας και διαφήμισης. «Ανάπτυξη, θα πει ιστορική γνώση, παιδεία, σεβασμός και μελέτη, αισθητική αγωγή. Θα πει ζωή με πληρότητα, εργασία για όλους, με ελεύθερο χρόνο, ζωή ελεύθερη, δημιουργική», σημειώνει το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος θέτοντας το ερώτημα: βλέποντας τα διάσημα μοντέλα δίπλα στις λαμπρές δωρικές κολώνες, το παλαιό αρχαιολογικό μουσείο να μετατρέπεται σε καμαρίνια και βεστιάριο, τα χιλιάδες μηχανήματα και φώτα να σύρονται στο τσιμέντο…  Τι θα έλεγαν οι Καρυάτιδες, αν μιλούσαν;