Η επιχειρηματική «αυτοκρατορία» των Star Wars

«Χορός» δισεκατομμυρίων γύρω από τη επική σειρά ταινιών επιστημονικής φαντασίας, εν όψει της νέας τριλογίας.

Όταν το πρώτο κινηματογραφικό εγχείρημα των Star Wars προβλήθηκε στη μεγάλη οθόνη τον Μάιο του 1977, κανείς δεν μπορούσε τότε να φανταστεί ότι θα εξελισσόταν σε σωστό «θησαυροφυλάκιο» και στοιχείο της ποπ κουλτούρας.

Σήμερα, έπειτα από άλλες πέντε ταινίες, βιβλία, κόμικς, ηλεκτρονικά παιχνίδια, τηλεοπτικές σειρές και παιχνίδια action figures, το πετυχημένο franchise επιστημονικής φαντασίας ετοιμάζεται για ένα νέο ντεμπούτο, με το «Star Wars Episode VII: The Force Awakens»: το πρελούδιο της τρίτης τριλογίας, το πρώτο τρέιλερ του οποίου δόθησε στη δημοσιότητα την Παρασκευή, έναν χρόνο πριν από την προγραμματισμένη πρεμιέρα του, στις 18 Δεκεμβρίου του 2015.

Οι προβλέψεις είναι ότι τα έσοδα από το έβδομο αυτό επεισόδιο της κινηματογραφικής σειράς θα αγγίξει τα 1,2 δισ. δολάρια. Κι αυτά θα προστεθούν στα τουλάχιστον 37 δισ. δολάρια που έχουν ήδη αποφέρει οι συνολικά έξι ταινίες της σειράς, μαζί φυσικά με τα… παρελκόμενα τους.

Σε αυτά π.χ. θα πρέπει να προσμετρηθούν τα 4 δισ. δολάρια που απεκόμισε προσωπικά το 2012 ο δημιουργός των Star Wars, Τζορτζ Λούκας, όταν πούλησε την εταιρεία του, Lucasfilm, στην Disney, καθώς και τα 625.000 δολ. στα οποία δημοπρατήθηκε η Panavison κάμερα που χρησιμοποίησε στα γυρίσματα του «Επεισοδίου 4: Μία Νέα Ελπίδα».

Αυτός ο «χορός» δισεκατομμυρίων ακούγεται μάλλον παράταιρος εάν αναλογιστεί κανείς ότι η πρώτη ταινία Star Wars είχε προϋπολογισμό μόλις 11 εκατ. δολάρια – πολύ μικρότερο από τον μέσο όσο εκείνης της εποχής για μία κωμωδία.

Η επιτυχία προκατέλαβε ακόμη και τον δημιουργό της Τζορτζ Λούκας, γράφει ο Κρις Τέηλορ στο νέο βιβλίο του «Πώς το Star Wars κατέκτησε το σύμπαν», όπου εξετάζει όλα τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισε κατά διαστήματα η θρυλική πια κινηματογραφική παραγωγή, καθώς και τις στρατηγικές που ακολουθήθηκαν για να καταλήξει το Star Wars σε αυτό που πλέον είναι.

Την πρώτη και πιο ευχάριστη έκπληξη, παρατηρεί, προκάλεσε η άμεση, ανέλπιστη και τεράστια εμπορική επιτυχία που είχαν τα action figures των πρωταγωνιστών των Star Wars στα απανταχού παιχνιδάδικα, μετά την προβολή της πρώτης ταινίας. Μέχρι τότε, γράφει ο Τέηλορ, ο Λούκας «θεωρούσε πως το μοναδικό που θα μπορούσε να προκύψει ως υποπροϊόν της παραγωγής του ήταν η ρομποτική φιγούρα του R2-D2 σε βάζα για μπισκότα»!

Χωρίς υπερβολές, υπογραμμίζει, ήταν χάρη στα αυξημένα έσοδα από τα παιχνίδια που λίγο-πολύ στηρίχθηκε η χρηματοδότηση του δεύτερου sequel. Όταν ο Λούκας ετοίμαζε το «Η Αυτοκρατορία αντεπιτίθεται», λέει ο Τέηλορ, η ρευστότητα είχε ήδη αρχίσει να στερεύει. Ακόμη κι ένα δάνειο από την Bank of America τότε ανεστάλη, όταν στη Lucasfilm η μισθοδοσία έφθασε το 1 εκατ. δολ. την εβδομάδα!

Όμως «τα Χριστούγεννα του ’78 τα έσοδα από τα παιχνίδια των Star Wars ξεπέρασαν κατά πολύ τις προσδοκίες. Είναι κάπως ποιητικό, αλλά είναι γεγονός ότι τα παιδιά εκείνης της εποχής που μαγεύονταν από τις περιπέτειες του Λουκ Σκάιγουοκερ κυριολεκτικά χρηματοδότησαν τις μελλοντικές του».

Η εξόντωση, αντίθετα, του Αυτοκράτορα Πάλπατιν στην «Επιστροφή των Τζεντάι» οδήγησε τις πωλήσεις των action figures σε κάθετη πτώση. Όμως η μετέπειτα τεράστια επιτυχία του βιβλίου «Διάδοχος στην Αυτοκρατορία» του Τίμοθι Ζαν, απέδειξε ότι το κοινό των Star Wars ήταν εκεί, παρόν και πιστό, ωθώντας έτσι τον Λούκας στη δεύτερη κινηματογραφική του τριλογία και το Star Wars σε ένα franchise δισεκατομμυρίων.

«Ο Τζόρτζ Λούκας είναι ένας έξυπνος επιχειρηματίας», παρατηρεί ο Μπράιαν Στίλμαν, που πρόσφατα σκηνοθέτησε ένα ντοκιμαντέρ για τα παιχνίδια του Star Wars, υπό τον τίτλο Plastic Galaxy. «Ήξερε πραγματικά τι κάνει», σχολιάζει.

Τώρα που η Lucasfilm έχει περάσει στην Disney και ο Λούκας βρίσκεται απλά στη θέση του δημιουργικού συμβούλου, τα παράπλευρα εμπορικά σχέδια γύρω από τη νέα τριλογία προβλέπουν ειδικές παραγωγές για τη ζωή των κεντρικών χαρακτήρων σε συνεργασία με την Pixar και με εφέ που θα θυμίζουν Toy Story. Παράλληλα, ετοιμάζονται νέα κόμικς από την Marvel, που ανήκει επίσης στην Disney.

Με μαεστρία, ο σκηνοθέτης του ολοκαίνουργιου «The Force Awakens», Τζ.Τζ. Άμπραμς (γνωστός από το Star Trek) και η δαιμόνια παραγωγός, νυν πρόεδρος της Lucasfilm, Κάθλιν Κένεντι, στηρίζουν το «R2 Builders Club», που αριθμεί παγκοσμίως περί τα 9.000 μέλη και έχει ως στόχο την κατασκευή ενός πιστού ρομποτικού αντίγραφου του κινηματογραφικού πολυμήχανου R2-D2.

Με αυτά και με άλλα δεν είναι τυχαίο λοιπόν που τις τελευταίες ώρες, εκτός από το επίσημο trailer της νέας ταινίας, στο διαδίκτυο κάνει θραύση και μία παραλλαγή του από τον Snooperking με πρωταγωνιστές -τι άλλο;- τα Lego!