Ο Mark Zuckerberg φαίνεται να έχει εμμονή με το metaverse. Αλλά τι σημαίνει αυτός ο όρος επιστημονικής φαντασίας;

Ο Mark Zuckerberg φαίνεται να έχει εμμονή με το metaverse. Αλλά τι σημαίνει αυτός ο όρος επιστημονικής φαντασίας;

του Jonathan Vanian

Ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook Mark Zuckerberg βασίζει το μέλλον της εταιρείας του στο metaverse. «Πιστεύω ότι το metaverse είναι το επόμενο κεφάλαιο για το διαδίκτυο», δήλωσε την Πέμπτη κατά τη διάρκεια του ετήσιου συνεδρίου Connect του Facebook, όπου ανακοίνωσε ότι το Facebook άλλαξε το όνομά του σε Meta για να αντικατοπτρίζει τη δέσμευσή του σε όλα τα πράγματα του metaverse. «Και είναι το επόμενο κεφάλαιο και για την εταιρεία μας».

Αν δεν έχετε ιδέα τι σημαίνει η λέξη «metaverse», δεν είστε οι μόνοι. Μέχρι τώρα ήταν ένας όρος που χρησιμοποιείτο κυρίως από φουτουριστές για να περιγράψουν το επόμενο σύνορο της πληροφορικής και του διαδικτύου, μετά την έλευση των προσωπικών υπολογιστών και των smartphones.

Ιδού όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε γι’ αυτό:

Τι είναι το metaverse;

Η έννοια του metaverse αναφέρεται στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας Snow Crash του NealStephenson για να περιγράψει ένα ψηφιακό σύμπαν στο οποίο μπορεί κανείς να έχει πρόσβαση μέσω της εικονικής πραγματικότητας. Είναι ένα συχνά χρησιμοποιούμενο σημείο πλοκής σε πολλά πρόσφατα έργα επιστημονικής φαντασίας, όπως οι ταινίες Matrix και το μυθιστόρημα και η ταινία Ready Player One.

Το metaverse απεικονίζεται στα δημοφιλή μέσα ενημέρωσης ως ένα απόλυτα καθηλωτικό διαδικτυακό πεδίο που μοιάζει με τον πραγματικό κόσμο, αλλά δημιουργείται από υπολογιστή. Οι άνθρωποι μπορούν να μεταπηδούν μπρος-πίσω μεταξύ του φυσικού και του εικονικού κόσμου μέσω ακουστικών εικονικής πραγματικότητας ή, όπως στην τηλεοπτική σειρά Star Trek: The Next Generation, μέσω προσαρμοσμένων δωματίων στα οποία πραγματικοί άνθρωποι μπορούν να αλληλεπιδρούν με αληθοφανή ολογράμματα.

Πού βρίσκεται το metaverse σήμερα;

Η σημερινή τεχνολογία δεν είναι ακόμη αρκετά καλή για τη δημιουργία ζωντανών εικονικών κόσμων. Αν και οι άνθρωποι μπορούν να βυθιστούν σε ψηφιακά περιβάλλοντα μέσω ακουστικών εικονικής πραγματικότητας, όπως η οικογένεια συσκευών Meta (πρώην Oculus) του Facebook, τα περιβάλλοντα αυτά μοιάζουν περισσότερο με βιντεοπαιχνίδια.

Ορισμένα τρέχοντα βιντεοπαιχνίδια, όπως το Fortnite, έχουν χαρακτηριστικά τύπου metaverse – οι χρήστες μπορούν να κατευθύνουν προσαρμόσιμους ψηφιακούς χαρακτήρες που μπορούν να συνομιλούν με άλλους παίκτες. Όμως πρέπει να εξακολουθούν να παίζουν το Fortniteχρησιμοποιώντας συμβατικές υπολογιστικές συσκευές όπως υπολογιστές, smartphones και κονσόλες παιχνιδιών.

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η νεοσύστατη εταιρεία Linden Lab παρουσίασε το Second Life, ένα είδος παιχνιδιού που παρείχε έναν μόνιμο, διαδικτυακό κόσμο προσβάσιμο μέσω υπολογιστών. Οι χρήστες μπορούσαν να δημιουργούν ψηφιακά σπίτια, να παίζουν παιχνίδια και να συνομιλούν μεταξύ τους, ακόμη και να αγοράζουν και να πωλούν εικονικά ρούχα. Όμως η δημοτικότητά του μειώθηκε με την πάροδο των ετών με την άνοδο των smartphones, αν και εξακολουθεί να έχει μια μικρή και πιστή βάση οπαδών.

Ποιο είναι το όραμα του Facebook για το metaverse;

Ο Zuckerberg λέει ότι το metaverse είναι η επόμενη εξέλιξη για την κοινωνική δικτύωση, ξεπερνώντας τα στατικά προφίλ χρηστών που αφήνουν τους ανθρώπους απλώς να δημοσιεύουν σχόλια και φωτογραφίες. Για να το προσεγγίσουν, οι άνθρωποι θα πρέπει να φορούν ακουστικά εικονικής πραγματικότητας ή γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας που τοποθετούν την ψηφιακή σφαίρα στον φυσικό κόσμο. Θα μπορούσαν επίσης να υπάρχουν ολογράμματα που θα διαχέονται στον πραγματικό κόσμο από συστήματα προβολής αιχμής.

«Όταν παίζετε ένα παιχνίδι με τους φίλους σας, θα αισθάνεστε σαν να βρίσκεστε εκεί μαζί σε έναν διαφορετικό κόσμο, και όχι μόνο στον υπολογιστή σας μόνοι σας», δήλωσε ο Zuckerberg. «Και όταν βρίσκεστε σε μια συνάντηση στο metaverse, θα αισθάνεστε σαν να βρίσκεστε μαζί στο δωμάτιο και να έχετε οπτική επαφή, να έχετε μια κοινή αίσθηση του χώρου και όχι απλώς να κοιτάτε ένα πλέγμα προσώπων σε μια οθόνη».

Οι αρχιτέκτονες θα μπορούν να προβάλλουν ψηφιακά σχέδια κτιρίων στα φυσικά τους γραφεία. Οι φίλοι θα μπορούν να χρησιμοποιούν το metaverse για να παρακολουθούν συναυλίες χωρίς να χρειάζεται να βρίσκονται στο φυσικό χώρο.

Οι άνθρωποι θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν διάφορα ψηφιακά άβαταρ για να αντιπροσωπεύουν τον εαυτό τους: ένα πιο σοβαρό άβαταρ για τη δουλειά, ένα χαλαρό και καρτουνίστικο για να κάνουν παρέα με τους φίλους τους, και ένα φανταστικό, όπως ένα ρομπότ, όταν παίζουν βιντεοπαιχνίδια.

Νέα οικονομικά συστήματα, βασισμένα σε κρυπτονομίσματα και NFTs, θα επιτρέπουν στους ανθρώπους να αγοράζουν και να πωλούν αγαθά και υπηρεσίες.

Το metaverse θα αλλάξει επίσης τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με τα smartphonesή τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας, δήλωσε ο Zuckerberg. Οι άνθρωποι θα μπορούν να χρησιμοποιούν χειρονομίες για να «λένε μερικές λέξεις ή ακόμα και να κάνουν πράγματα να συμβαίνουν απλά σκεπτόμενοι τα πράγματα».

Μπορεί να αποκομιστούν κέρδη από το metaverse;

Η ιδέα του Facebook για το metaverse απέχει πολύ από το να υλοποιηθεί. Θα χρειαστούν χρόνια, αν όχι δεκαετίες, για να υλοποιηθεί πλήρως – αν ποτέ υλοποιηθεί.

Ο Zuckerberg δεν ανέφερε πότε η εταιρεία του θα μπορέσει να βγάλει κέρδος από τη δραστηριότητα του metaverse. Το μόνο που είπε ήταν ότι «μέσα στην επόμενη δεκαετία, το metaverse θα φτάσει σε ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους, θα φιλοξενεί εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια ψηφιακού εμπορίου και θα υποστηρίζει θέσεις εργασίας για εκατομμύρια δημιουργούς και προγραμματιστές».

Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, το Facebook δήλωσε ότι οι δαπάνες του για το metaverse θα εξαλείψουν 10 δισεκατομμύρια δολάρια από τα συνολικά κέρδη του το 2021.

Ο Zuckerberg δεν είπε τίποτα για το μέλλον της βασικής διαδικτυακής διαφημιστικής δραστηριότητας του Facebook στο metaverse. Κατά πάσα πιθανότητα, η εταιρεία θα μπορούσε να βγάλει δισεκατομμύρια δολάρια δείχνοντας στους ανθρώπους διαφημίσεις στο metaverse που απευθύνονται σε αυτούς με βάση το τι κάνουν στον εικονικό κόσμο.

Ο Zuckerberg ανέφερε την ανάγκη οι εξωτερικοί προγραμματιστές να κατασκευάσουν προϊόντα για το metaverse του Facebook, όπως παιχνίδια, συναυλίες και άλλες δραστηριότητες για να το κάνουν να μοιάζει με τον πραγματικό κόσμο. Θεωρητικά, το Facebook θα μπορούσε να πάρει μερίδιο από τα χρήματα που θα βγάζουν οι προγραμματιστές, όπως ακριβώς η Apple και η Google χρεώνουν τους προγραμματιστές για την πώληση εφαρμογών στα καταστήματα εφαρμογών τους.

Το metaverse είναι η ευκαιρία του Facebook να κυριαρχήσει στο επόμενο σύνορο της πληροφορικής, ίσως ακόμη και να δημιουργήσει το αντίστοιχο metaverse ενός καταστήματος εφαρμογών πριν από τους ανταγωνιστές του. Τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να είναι εξαιρετικά προσοδοφόρα, ή θα μπορούσαν να είναι σαν το Second Life, όπου η πραγματικότητα δεν ανταποκρίνεται στο hype.