Γιατί η επιστροφή του Ιράν στο πετρέλαιο «πληγώνει» το Bitcoin και τα κρυπτονομίσματα
- 26/06/2026, 11:15
- SHARE
Η επιστροφή του Ιράν στις αγορές πετρελαίου αποδυναμώνει το επιχείρημα υπέρ των κρυπτονομισμάτων πως αποτελούν εργαλείο παράκαμψης κυρώσεων — και οι επενδυτές έχουν ήδη αντιδράσει.
Η πρόσφατη αδυναμία του Bitcoin δεν μπορεί να εξηγηθεί μόνο από εκροές από ETFs ή από την ψύχρανση της ζήτησης. Υπάρχει ένα ακόμη επίπεδο που δεν έχει αποτιμηθεί επαρκώς: η μερική επιστροφή του Ιράν σε νόμιμους διακανονισμούς πετρελαίου συνδεδεμένους με το δολάριο.
Φυσικά, δεν είναι αυτή η μοναδική αιτία της πτώσης του Bitcoin. Είναι καλύτερα να το δούμε ως μία δομική πίεση μέσα σε μια ευρύτερη ανατιμολόγηση. Αλλά έχει σημασία, γιατί αγγίζει τον πυρήνα μιας από τις πιο πολιτικά ισχυρές αφηγήσεις των crypto assets, ότι δηλαδή τα ψηφιακά assets λειτουργούν ως «πίσω πόρτα» για χώρες που έχουν αποκλειστεί από το δολαριακό σύστημα.
Στις 22 Ιουνίου 2026, το OFAC (Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων) του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ εξέδωσε τη Γενική Άδεια Ιράν X, επιτρέποντας την παραγωγή, παράδοση και πώληση αργού πετρελαίου ιρανικής προέλευσης, πετροχημικών προϊόντων και προϊόντων πετρελαίου έως τις 21 Αυγούστου 2026.
Το Reuters ανέφερε ότι η άδεια καλύπτει επίσης σχετικές υπηρεσίες όπως τραπεζικές συναλλαγές, ασφάλιση και ναυτιλία, με τις πληρωμές να επιτρέπονται σε κεφάλαια εκφρασμένα σε δολάρια ΗΠΑ.
Αυτό δεν πρέπει να εκληφθεί ως πλήρης άρση των κυρώσεων κατά του Ιράν. Είναι προσωρινό, περιορισμένο και συνδεδεμένο με τις τρέχουσες διαπραγματεύσεις ειρηνευτικής συμφωνίας μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης. Οι πολιτικές συνθήκες μπορεί να αλλάξουν γρήγορα αν οι συνομιλίες αποτύχουν.
Το ιρανικό πετρέλαιο δεν είναι δευτερεύουσα υπόθεση. Η EIA εκτίμησε ότι το Ιράν εξήγαγε περίπου 1,576 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με έσοδα περίπου 48 δισ. δολάρια.
Η ίδια έκθεση υπογράμμισε την αδιαφάνεια γύρω από τις ροές ιρανικού πετρελαίου: πλοία με απενεργοποιημένα σήματα, ship-to-ship transfers και επανασήμανση προέλευσης. Αυτό είναι το περιβάλλον όπου εναλλακτικά συστήματα πληρωμών και stablecoins απέκτησαν σημασία.
Ο ρόλος των κρυπτονομισμάτων έχει τεκμηριωθεί και από τις αμερικανικές αρχές. Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ επέβαλε κυρώσεις στην Nobitex, τη μεγαλύτερη πλατφόρμα ψηφιακών assets του Ιράν, αναφέροντας ότι διαχειρίστηκε πάνω από το 50% των εισροών της χώρας και διευκόλυνε πρόσβαση σε stablecoins.
Αντίστοιχα, αναφέρθηκαν οι Wallex, Bitpin και Ramzinex, ως μέρος ενός δικτύου μετακίνησης αξίας υπό κυρώσεις.
Η αγορά δεν επηρεάζεται απλώς από το αν το Ιράν χρησιμοποιεί Bitcoin για πετρέλαιο. Το κρίσιμο είναι το οικοσύστημα: stablecoins, OTC brokers και διασυνοριακά payment rails.
Όταν ένας trader μπορεί να χρησιμοποιήσει τραπεζικό σύστημα και πληρωμές σε δολάρια νόμιμα, το κίνητρο για crypto-based settlement μειώνεται.
Ταυτόχρονα, τα Bitcoin ETFs κατέγραψαν 13 συνεχόμενες ημέρες εκροών, περίπου 4,4 δισ. δολάρια συνολικά (περίπου 59.351 BTC), σύμφωνα με Galaxy Research, CoinDesk και The Defiant.
Η αγορά λοιπόν απορροφά πολλαπλές πιέσεις: αδύναμη ζήτηση από ETFs, μειωμένη δυναμική συσσώρευσης και αποδυνάμωση της αφήγησης του crypto adoption λόγω κυρώσεων.
Η έκθεση του IEA σημείωσε επίσης αύξηση ροών μέσω του Στενού του Ορμούζ, από 9,6 σε 12 εκατ. βαρέλια ημερησίως μετά τη προσωρινή συμφωνία ΗΠΑ–Ιράν.
Όταν οι ροές ενέργειας σταθεροποιούνται, τα εναλλακτικά payment systems χάνουν μέρος της «γεωπολιτικής ανάγκης» τους.
Για χρόνια, το βασικό αφήγημα των crypto ήταν ότι οι κυρώσεις θα επιταχύνουν την υιοθέτηση των ψηφιακών assets. Αυτό δεν εξαφανίζεται — αλλά επανατιμολογείται.
Η περίπτωση του Ιράν δείχνει ότι όταν ανοίγει έστω και ένα νόμιμο κανάλι μέσω του δολαριακού συστήματος, η ανάγκη για παράκαμψη μειώνεται άμεσα.