Να γιατί το PlayStation θα σώσει τη Sony, 20 χρόνια μετά την εμφάνισή του

Η κονσόλα παιχνιδιών της Sony ξεκίνησε να πωλείται στις ΗΠΑ στις 9 Σεπτεμβρίου 1995. Σήμερα, αναδεικνύεται σε κομβικό στοιχείο για το μέλλον της εταιρείας.

του Κρις Μόρις

Πριν από είκοσι χρόνια, στις 9 Σεπτεμβρίου 1995, η παρουσίαση του PlayStation στις ΗΠΑ έφερε σημαντικές αλλαγές στον κλάδο των βιντεο-παιχνιδιών – και έβαλε την εταιρεία στο δρόμο προς την κορυφή της βιομηχανίας της ψυχαγωγίας.

Η κονσόλα έκανε το ντεμπούτο της στην Ιαπωνία τον Δεκέμβριο του 1994 – και σημείωσε αμέσως επιτυχία, πουλώντας 2 εκατομμύρια μονάδες τους πρώτους έξι μήνες. Όμως, μέσω των πωλήσεων στην μεγαλύτερη αγορά των ΗΠΑ, το PlayStation έγινε ένα παγκόσμιο φαινόμενο, διώχνοντας τη Nintendo από τη θέση της στην κορυφή και εισάγοντας μια νέα μέθοδο διανομής για βίντεο-παιχνίδια που συνεχίζει να εξελίσσεται και σήμερα.

«Η Sony εισήγαγε μια εξαιρετικά φιλική και ενθαρρυντική προσέγγιση προς τρίτους παραγωγούς και εκδότες λογισμικού με τρόπο που η Nintendo δεν έκανε» λέει ο Τζον Τέιλορ, γενικός διευθυντής της Arcadia Investment Corp. «Στις παλιές μέρες, όταν η Nintendo και η Sega κυριαρχούσαν στην αγορά, υπήρχαν τα λεγόμενα ‘slots’. Οι εκδότες περιορίζονταν στην παρουσίαση ενός ορισμένου αριθμού τίτλων… Η Sony έφερε ένα στοιχείο ευελιξίας στο μοντέλο».

Αυτό το ανοιχτό στοιχείο εξασφάλισε στο PlayStation υποστήριξη από τρίτους εκδότες, όπως η Electronic Arts. Όμως, η επιτυχία της κονσόλας μπορεί σε τελική ανάλυση να εντοπιστεί σε δύο σημαντικές «πρωτιές». Έφερε μια εποχή τρισδιάστατων γραφικών – και ήταν η πρώτη παιχνιδομηχανή που εστίασε στο CD ως μέσο αποθήκευσης.

Η χρήση των CD μείωσε τα κόστη παραγωγής – με τους εκδότες να πληρώνουν μόλις 1,5 με 2 δολάρια ανά δίσκο ακτίνας. Επίσης, επέτρεψε στους πωλητές λιανικής να προσφέρουν μεγαλύτερες εκπτώσεις σε παλαιότερα παιχνίδια.

Η ειρωνεία είναι ότι η ίδια η Sony δεν ήθελε ποτέ στην πραγματικότητα να εισέλθει στον κλάδο των βιντεο-παιχνιδιών – τουλάχιστον όχι με τον τρόπο με τον οποίο εν τέλει το έκανε. Το 1988, η Sony ήλπιζε να συνεργαστεί με τη Nintendo, αλλά τελικά η Nintendo ανακοίνωσε την επιλογή της Phillips ως συνεργάτη της. Ο τότε πρόεδρος της Sony Νόριο Όγκα, εξαιρετικά θυμωμένος με την εξέλιξη, ανέθεσε στον Κεν Κουταράγκι να αναπτύξει ένα σύστημα που θα ανταγωνιζόταν την Nintendo.

Σήμερα, το PlayStation αναδεικνύεται σε κομβικό στοιχείο των μελλοντικών σχεδίων της Sony. Η πιο πρόσφατη έκδοση του συστήματος – το PS4 – έχει πουλήσει πάνω από 25 εκατομμύρια μονάδες μέχρι σήμερα.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, η εταιρεία χάνει έδαφος σε διάφορους κλάδους. Ανταγωνιστές όπως η Samsung έκλεψαν μερίδιο αγοράς από την εταιρεία στον τομέα των ηλεκτρονικών, ενώ η Apple κυριάρχησε στον τομέα της φορητής αναπαραγωγής μουσικής. Η κονσόλα μπορεί να οδηγήσει την εταιρεία πίσω στο μονοπάτι της ευημερίας.