Δημοτικά τέλη: Αλλάζει ο τρόπος πληρωμής – Τι σχεδιάζεται για το 2028
- 26/06/2026, 12:47
- SHARE
Τα δημοτικά τέλη μπορεί να πάψουν στο μέλλον να εισπράττονται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, με τους δήμους να αποκτούν δυνατότητα απευθείας είσπραξης.
Νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε ο υπουργός Εσωτερικών, Θόδωρος Λιβάνιος, στο νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης προβλέπει τη δυνατότητα δημιουργίας νέου συστήματος καταβολής δημοτικών τελών, εκτός λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας.
Η ρύθμιση δεν φέρνει άμεση αλλαγή στον τρόπο χρέωσης των πολιτών. Δημιουργεί, όμως, το νομοθετικό πλαίσιο ώστε η είσπραξη να μπορεί στο μέλλον να γίνεται απευθείας από τους δήμους, με διαδικασίες αντίστοιχες εκείνων που ισχύουν για άλλες φορολογικές υποχρεώσεις.
Πώς θα αλλάξει η πληρωμή των δημοτικών τελών
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Θόδωρος Λιβάνιος στη Βουλή, η εφαρμογή του νέου μοντέλου θα προβλέπεται μέσω Προεδρικού Διατάγματος.
Για να προχωρήσει η διαδικασία, θα απαιτηθεί η σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, αλλά και των συναρμόδιων υπουργείων. Στόχος είναι να εξεταστεί ένα σύστημα στο οποίο τα δημοτικά τέλη δεν θα εισπράττονται υποχρεωτικά μέσω των λογαριασμών ρεύματος, αλλά με εναλλακτικούς μηχανισμούς πληρωμής.
Ο υπουργός διευκρίνισε ότι η πρόβλεψη αφορά τη δυνατότητα σταδιακού διαχωρισμού των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, κάτι που αποτελεί διαχρονικό αίτημα δήμων, παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και ΔΕΔΔΗΕ.
Η αλλαγή προβλέπει ότι:
- τα δημοτικά τέλη θα μπορούν να εισπράττονται και εκτός λογαριασμών ρεύματος,
- θα καθοριστεί ειδικό πλαίσιο μέσω Προεδρικού Διατάγματος,
- θα απαιτηθεί συνεννόηση με την ΚΕΔΕ και τα αρμόδια υπουργεία,
- η μετάβαση δεν θα γίνει άμεσα,
- η απευθείας καταβολή θα μπορούσε να καταστεί εφικτή από τις αρχές του 2028.
Ορίζοντας εφαρμογής το 2028
Μιλώντας με κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ο Θόδωρος Λιβάνιος εκτίμησε ότι η απευθείας καταβολή των δημοτικών τελών από τους πολίτες προς τους δήμους θα μπορούσε να καταστεί εφικτή από τις αρχές του 2028.
Η αλλαγή, εφόσον υλοποιηθεί, θα μεταβάλει ένα μοντέλο που συνδέει επί δεκαετίες τις δημοτικές χρεώσεις με την ηλεκτροδότηση ενός ακινήτου. Το νέο πλαίσιο αναμένεται να απαιτήσει τεχνική προετοιμασία από τους δήμους, καθώς και σαφείς κανόνες για τη βεβαίωση, την είσπραξη και την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Πιο αναλογική κατανομή εδρών στους δήμους
Με δεύτερη νομοτεχνική βελτίωση, ο υπουργός Εσωτερικών προχώρησε και σε αλλαγή για τις αυτοδιοικητικές εκλογές που θα διεξαχθούν με το σύστημα του ενός γύρου.
Συγκεκριμένα, όταν ένας συνδυασμός εξασφαλίζει, μαζί με τις συμπληρωματικές ψήφους, ποσοστό κάτω από 42%, η πλειοψηφία που θα λαμβάνει στο δημοτικό συμβούλιο θα περιορίζεται.
Όπως ανέφερε ο κ. Λιβάνιος, αντί για μια κατανομή τύπου 15-10, μπορεί να διαμορφώνεται σε 14-11, με στόχο ένα ελαφρώς πιο αναλογικό σύστημα εκπροσώπησης και μικρότερη απόκλιση από τον κανόνα των τριών πέμπτων.
Η συζήτηση του νομοσχεδίου για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ολοκληρώνεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής με τη σχετική ψηφοφορία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ:
- AKTOR: «Σηκώνει» έως 1 δισ. ευρώ για επενδύσεις 3 δισ. – Το πλάνο έως το 2031
- Ακίνητα: Τι αλλάζει με το ΜΙΔΑ, τον ΕΝΦΙΑ και την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου
- Από το ράλι του AI, έως το ενεργειακό σοκ – Τα σενάρια της UBS για τις αγορές
- Ανάπτυξη χωρίς ευημερία; Γιατί οι Έλληνες δεν νιώθουν την οικονομική ανάκαμψη